zondag 7 juli 2013

Thomas Harris: Hannibal

Hannibal
Hannibal by Thomas Harris
My rating: 0 of 5 stars

Inhoud (spoilers):
Het boek speelt zich zeven jaar na The Silence of the Lambs af. Clarice Starling, die in het vorig boek enkele interviews met Hannibal Lecter had, is nu afgestudeerd. Met haar carrière gaat het echter niet zo best. Bij een mislukte inval moet ze vijf mensen doodschieten. Ondertussen is dr. Hannibal Lecter nog steeds op vrije voeten. Hij bevindt zich nu in Florence. Als dr. Fell slaagt hij erin curator van een museum te worden. Niemand herkent hem.

Behalve een Italiaanse hoofdinspecteur, Pazzi, die niet zo hoog staat aangeschreven. Hij verkoopt dr. Lecter aan een van zijn eerste slachtoffers, de stinkend rijke Mason Verger. Mason wil wraak nemen voor hetgeen Lecter met hem gedaan heeft. Hij heeft namelijk geen vlees meer op zijn gezicht. Ook ziet hij nog maar door één oog, dat geen ooglid meer heeft. Hij wil Lecter door varkens laten opeten.

De avond dat Lecter gevangen wordt, loopt het mis. Pazzi komt gruwelijk ter dood. Lecter hangt hem namelijk op aan een elektriciteitsdraad aan het Palazzo Vecchio. 520 jaar geleden werd één van zijn voorvaderen daar ook opgehangen. Lecter vlucht terug naar de Verenigde Staten.

Clarice Starling zit ondertussen ook niet stil. Ze ontvangt enkele brieven van Lecter. Ze probeert hem op te sporen, maar Kendler, een hoge medewerker op het ministerie van Justitie, werkt haar tegen. Ook hij wil Lecter bezorgen aan Verger. Hij gaat zelfs zo ver dat hij Starling van de zaak haalt.

Uiteindelijk komt Lecter in handen van Verger. Starling weet hem echter te bevrijden. Zij wordt verdoofd terwijl ze probeert hem weg te krijgen van zijn gruwelijke straf. Ze wordt echter geraakt door een verdovingspijltje. Lecter neemt haar dan mee naar zijn schuilplaats. Als straf voor Krendler nam Lecter hem gevangen en met uiterste precisie maakte hij het schedeldak los om samen met de gedrogeerde Starling de hersenen op te eten. Lecter en Starling gedragen zich nu als een koppel.

Waardering:
Omdat ik, toen ik het boek las, nog geen beoordelingen en mening gaf over boeken is het voor mij niet mogelijk om nu een juiste waardering aan het boek te geven. Ik hoop in de aankomende jaren tijd te vinden om het boek weer op te pakken om opnieuw te lezen, zodat ik ook dit boek een waardering kan geven.

Boekinformatie:
Uitgeverij: Luitingh- Sijthoff
ISBN: 90.245.3505.0