vrijdag 23 augustus 2013

Peter Conradi: Hitlers pianist; Ernst Hanfstaengl, de financier van Mein Kampf, vertrouweling van Hitler en bondgenoot van Roosevelt

Hitlers pianist; Ernst Hanfstaengl, de financier van Mein Kampf, vertrouweling van Hitler en bondgenoot van Roosevelt
Hitlers pianist; Ernst Hanfstaengl, de financier van Mein Kampf, vertrouweling van Hitler en bondgenoot van Roosevelt by Peter Conradi
My rating: 2 of 5 stars

Het boek vertelt het verhaal van Ernst Sedgwick Hanfstaengl die na een tijdje in de Verenigde Staten te hebben gewoond met vrouw en kind in Duitsland terug. Het is echter niet meer het Duitsland dat hij kent. Op een gegeven moment wordt hij gevraagd om een bijeenkomst bij te wonen van een opkomende partij met een leider die welbespraakt zou zijn. Dit is zijn eerste kennismaking met Adolf Hitler en Hanfstaengl is onder de indruk. in de jaren erna wordt Hanfstaengl een aanhanger, metgezel, pianist en vertrouwenspersoon van Hitler totdat in 1937 de macht tegen hem keert. Hitler heeft zich omringt met de mensen die hem de oorlog helpen beginnen en Hanfstaengl, bijnaam Putzi, wordt dan langzaam aan gezien als een last. In 1937 wordt hij op een missie gestuurd. Dit doet hem uiteindelijk belanden in Engeland waar hij uiteindelijk vast komt te zitten in een interneringskamp. Uiteindelijk komt hij via omwegen in de Verenigde Staten terecht waar hij Roosevelt helpt door hem informatie te geven die Putzi krijgt vanuit het beluisteren naar de Duitse zender. Maar ook aan dit samenwerkingsverband komt na een aantal jaren een eind als Roosevelt weer voor het presidentschap wilt gaan. Putzi wordt weer overgedragen aan de Britten en van daaruit komt hij weer terecht in Duitsland, maar nu na de oorlog.

Het boek is soms droge kost en niet altijd even aantrekkelijk om te lezen. Het verhaal is naar mijn mening saai en is echt een biografie. Het is te volgen, maar vertelt eigenlijk niets over het echte contact met Hitler. Vanuit de ogen van de auteur is er weinig gevoel om iets te vertellen. Het is net een opsomming of nog erger een overheidsbrief waarin niet veel duidelijk wordt. Het boek heeft me niet echt geraakt en ik heb het uitgelezen omdat ik toch wilde zien hoe deze Hanfstaengl zou zijn. Maar duidelijk is het niet. Er komt echt weinig verhaal uit. Misschien dat de memoires beter zijn, maar op dit moment heb ik niet echt de behoefte om het boek te zoeken en te lezen. Dit boek spreekt al van een tegenstrijdig persoon die niet echt weet wat hij wilt.
--
Overige boekinformatie:
©2005 Peter Conradi
©2013 Rob de Ridder en J.M. Meulenhoff bv
Oorspronkelijke titel: Hitler's Piano Player
ISBN 9789460235894
E-book

Gelezen via VakantieBieb, een gratis app die toegang biedt tot een collectie vakantieboeken die de Bibliotheek speciaal voor de vakanties heeft samengesteld. VakantieBieb is beschikbaar in de volgende periodes:
1 juli t/m 31 augustus 2013
30 september t/m 27 oktober 2013
9 december 2013 t/m 5 januari 2014