vrijdag 4 oktober 2013

Boris Pasternak: Dokter Zjivago

Dokter Zjivago
Dokter Zjivago by Boris Pasternak

Het verhaal begint bij het overlijden van de moeder van de tienjarige Yuri. Later studeert Yuri medicijnen. Op zeker moment is hij samen met zijn verloofde Tonya aanwezig op een galabal waar het meisje Lara op Komarovsky schiet, die haar verkracht heeft, waarbij ze hem licht verwondt.

Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog neemt Yuri dienst als geneesheer in het Russisch Leger. Aan het front kruisen de wegen van Yuri en Lara zich opnieuw. Zij heeft als verpleegster dienst genomen om er haar echtgenoot Pavel Pavlovich te kunnen zoeken. Beiden voelen zich tot elkaar aangetrokken, maar weerstaan deze verleiding.

Na het eindigen van de oorlog vervolgen ze elk hun eigen weg en keert Yuri terug naar zijn echtgenote Tonya in Moskou. Ondertussen heeft echter de Russische Revolutie plaatsgevonden en wordt hij geconfronteerd met de gevolgen van de Sovjetoverheersing. Om hieraan te ontvluchten reist hij met zijn familie naar een oud buitenverblijf in de Oeral. Om de verveling te verdrijven bezoekt hij op zeker ogenblik de bibliotheek van de naburige stad. Hij ontmoet er Lara opnieuw. Dit keer bieden ze geen weerstand aan elkaars genegenheid en geven ze zich volledig over aan hun liefde. Bij een van deze tripjes naar de stad wordt hij echter onderschept door een groepje revolutionairen die hem verplichten om zich als dokter bij hen aan te sluiten. Na enkele jaren gediend te hebben bij deze revolutionairen, deserteert hij en keert hij terug naar het huis van Lara. Hij ontdekt dat zijn echtgenote Tonya is verdwenen en besluit om samen met Lara in het door de revolutionairen geconfisqueerde buitenverblijf te gaan wonen.

Op een zeker ogenblik duikt Komarovsky weer op en vertelt hen dat de revolutionairen op de hoogte zijn van hun schuilplaats en hen willen doden. Hij biedt aan om hen naar het buitenland in veiligheid te brengen. Yuri overtuigt Lara om met Komarovsky te vertrekken en belooft haar dat hij hen zo spoedig mogelijk zal volgen. In de plaats daarvan keert hij echter terug naar Moskou om er zijn echtgenote Tonya en zijn kind te zoeken. Hij sterft er aan een gebroken hart.

Het boek is goed geschreven, maar niet in een keer uit te lezen. Soms is het verstandig het te laten rusten. Er zijn zoveel gebeurtenissen die zich afspelen, dat het onbegrijpelijk is dat 1. de hoofdpersoon het zo lang volhoudt en 2. dat de bevolking zo kan leven. Je ziet wel door het boek dat verschillende levens verbonden zijn zonder dat men het weet of begrijpt. Je begrijpt echter aan de ene kant wel waarom het boek niet had mogen worden uitgegeven in Rusland. Maar aan de andere kant is het schandalig hoe een auteur niet gewaardeerd wordt om zijn kunnen.
Dokter Zjivago mocht in Rusland niet worden uitgegeven en werd daarom in Italië gedrukt. Pasternak kreeg voor dit boek ook de Nobelprijs voor de literatuur. Deze heeft hij onder druk van het bewind geweigerd.
De vier sterren krijgt het boek van mij omdat Pasternak het heeft gedurfd om de omstandigheden in Rusland te beschrijven. Daarnaast zijn de emoties dusdanig te voelen en leef je enorm mee met de hoofdpersonen.
---
Overige boekinformatie:
Uitgeverij: A.W. Bruna & Zoon
ISBN: 90 229 7001 9
600 pagina's; Paperback

Verfilming:
Het boek werd in 1965 verfilmd door Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) met Carlo Ponti als producer en David Lean als regisseur. Deze film is een van de meesterwerken uit de filmgeschiedenis. Met in de hoofdrollen: Omar Sharif als Dr. Yuri Zjivago
Julie Christie als de verpleegster Lara Antipova; Geraldine Chaplin als Zjivago's echtgenote Tonya; Rod Steiger als Victor Komarovsky'; Alec Guinness als Generaal Yevgraf Zjivago, broer en verteller van het verhaal.