zondag 13 oktober 2013

Piet Bakker: Jet

Jet
Jet by Piet Bakker
My rating: 1 of 5 stars

Als de luitenant vlieger Verbrugge, een oorlogsveteraan belast met de instructie voor de straaljagers, zich op een avond aan de schrijverij zet tot zijn eigen verbazing, is dit om de gebeurtenissen van de laatste dagen af te reageren. In het boek volgen we een nieuwe klas met hun eigen problemen en waarin Verbrugge een belangrijke rol zal gaan spelen.
---
Het verhaal was traag en er was geen spanning. Helaas moet je soms rekening houden met de tijd waarin het verhaal is geschreven. En dit is zo'n boek. Dit is echt gesitueerd en geschreven in een tijd waarin taal, snelheid van het verhaal en perspectief anders worden gebruikt dan in het heden. Sommige boeken kunnen het hebben en andere boeken zijn het voor mij juist net niet. Maar soms heb je wel eens van die verhalen die eigenlijk niet de moeite waar waren om te lezen.
---
Over de auteur Piet Bakker
Geboren in Rotterdam in 1897, verhuist in 1906 met ouders naar Amsterdam waar hij verschillende scholen en opleidingen volgt. Hij wordt onderwijzer en later corrector bij De Telegraaf. In 1921 gaat hij werken bij Het Volk als corrector-verslaggever. Bij deze krant heeft hij verschillende posities bekleed. In de tweede wereldoorlog heeft Bakker nog voor de Utrechtsch nieuwsblad gewerkt, waar een joodse journaliste onder zijn naam artikelen publiceerde. Bij het opheffen van het blad heeft Bakker zich laten uitschrijven als journalist. Na de oorlog ging hij werken voor het Elseviers weekblad van de gelijknamige uitgeverij waarvan Bakker ook mede-oprichter was.
Bakker heeft ook nog onder de namen Ypsilon en K. Opdam geschreven. Zijn bekenste boek is Ciske de Rat. Deze is tot twee keer toe verfilmd.
Meer informatie over Piet Bakker is te vinden op
---