Mammie ik ga dood; aantekeningen uit de japanse tijd op Java 1942-1945
Mammie ik ga dood; aantekeningen uit de japanse tijd op Java 1942-1945 by Margaretha Ferguson
My rating: 2 of 5 stars

Het boek vertelt de gebeurtenissen die Ferguson meemaakt als zij in een jappenkamp zit tijdens WOII. Ze vertelt wat ze voelt en meemaakt.
---
Waardering/mening
Je voelt goed aan de emoties die Ferguson voelt. Het voelt voor mij iets verder van mijn bed, maar kan me goed indenken en inbeelden dat sommige dingen een enorme impact kunnen hebben op de geestelijke toestand van een persoon. Als je dan ook nog niet weet wat er met je familie is gebeurt dan is het einde zoek. Een goed beschreven boek, waarin niet alles duidelijk is, maar wel verklaarbaar. Maar juist omdat het ver van mijn bed is trekt dit boek me niet echt aan en kan ik me niet goed inleven in wat er is gebeurt. De emoties staan voor mij verder weg dan ik denk de generaties van mijn ouders of grootouders.
---
Over de auteur is weinig bekend. Ze is geboren in 1920 en heeft op de HBS en op de Elitaire Carpentier Alting school gezeten. Literatuur is in haar leven altijd belangrijk geweest. De verschillen tussen de Indische mensen en de Europeanen was groot en was een kloof waar Ferguson niet goed mee om kon gaan. Op 19 jarige leeftijd trouwde ze. Tijdens WOII heeft ze in Jappenkampen gezeten waarover ze schrijft in "Mammie ik ga dood.." Na de oorlog studeert Margaretha in Nederland. Ze publiceert vele werken en zit in vele besturen. Na haar scheiding trouwt ze in 1972 met Thomas Ferguson bij wie ze blijft tot zijn dood in 1988. In haar werken komt Indië steeds vaker terug. Het blijft een bron waar ze uit blijft putten ook al gaan haar verhalen over andere reizen.
In 1992 overlijdt Margaretha Ferugson.
Informatie over haar heb ik gehaald van
---