zondag 20 oktober 2013

Agatha Christie: Moord in de Oriënt-Expres

Moord in de Oriënt-Expres
Moord in de Oriënt-Expres by Agatha Christie

Hercules Poirot reist vanuit Istanboel onverwachts mee met de Oriënt-Expres. Hij verwacht een rustige treinreis, maar niets is minder waar. Midden in de nacht komt de trein vast te zitten in de sneeuw. Het zou dagen kunnen duren voordat de trein is losgemaakt. Maar als de volgende dag ook nog blijkt dat een van de passagiers vermoordt is, is het gedaan met de rust van Poirot. Hij is de enige in de buurt die de moord kan oplossen en dit is in overleg met de eigenaar van de trein. Tijdens zijn onderzoek komt Poirot tegenstrijdigheden tegen waardoor hij dit een merkwaardige moordzaak vindt. Met de tijd en de poltie op zijn hielen, de reddingwerkers zijn nabij, probeert Poirot de moord op te lossen en staat hij voor moeilijke beslissingen.
---
Een heerlijk boek om je verstand op nul te zetten en gewoon te genieten van de sfeer en je mee te laten slepen in het verhaal. Christie heeft de sfeer ontzettend goed beschreven. De poging om de personages goed neer te zetten is gelukt en je kan je gewoon laten gaan in het boek. De mysteries van Christie zijn altijd verrassend zo ook weer dit verhaal. Het is het eerste verhaal waarmee ik ooit in aanraking gekomen ben met Agatha Christie en ik geniet er intens van haar boeken. Echter omdat het aan de andere kant simpele boeken zijn die je tussendoor kan lezen en ook gewoon opzij kan zetten is het niet meer voor mij dan 3 sterren waard.
---
Agatha Christie geboren in 1890 als Agatha Mary Clarissa Miller te Torquay Engeland. Zij is de jongste van drie kinderen. Zij heeft thuis les gekregen van haar ouders. In 1906 vertrekt Agatha naar Parijs om daar zang- en pianoles te krijgen. Maar boeken en schrijven trok haar meer. In 1914 trouwt ze met Kolonel Archibald Christie. In de Eerste Wereldoorlog wordt zij verpleegster. In 1920 komt haar eerste boek uit "The mysterious affair at Styles" met Hercules Poirot in de hoofdrol. Ze heeft goede jaren waarin onder andere haar dochter wordt geboren. Maar in 1926 gaat het mis. Haar moeder overlijdt en haar man vertelt haar dat hij een ander heeft. Christie verdwijnt op onverklaarbare wijze en het land begint te speculeren. De politie vindt haar uiteindelijk, maar ze is niet in staat te vertellen wat er is gebeurt. In de jaren erna probeert Christie erboven op te komen. In 1928 scheidt ze van Archibald en komt in rustiger vaarwater terecht. In 1930 trouwt ze met archeloog Max Mallowan. Ze reist met hem verschillende archeologische plaatsen af en schrijft ondertussen haar verhalen. De herinneringen aan de archeologische reizen brengt zij uit in haar boek "Come, tell me how you live". Naast detectives schreef Christie ook toneelstukken en romantische boeken. Dat laatste schreef ze onder de naam Mary Westmacott. Haar bekendste personages zijn Hercules Poirot en Miss Jane Marple. Meer informatie is te vinden op:
---
Boekinformatie
Uitgeverij: Sijthoff