Currently reading

Trisha's currently-reading book montage

Getuige
De Grote Zaal
De Verloren Vogel


Trisha's reading »

vrijdag 4 oktober 2013

Ian Rankin: Schuld en Boete


Schuld & Boete
Schuld & Boete by Ian Rankin
My rating: 2 of 5 stars

Schuld & Boete een verhalenbundel waarin Inspecteur John Rebus de hoofdrol speelt.

SYNOPSIS
Flatley is een oud-collega van Rebus. Flatley zit in een verzorgingshuis waar meerdere patiënten achter elkaar sterven. Rebus wordt gevraagd uit te zoeken wat er aan de hand is en ontrafeld een familiegeheim.

ZEG ME WIE IK MOET VERMOORDEN
Rebus komt uit zijn stamkroeg en wandelt naar huis. Hij komt op een plek waar een ongeluk is gebeurt. Hij vindt er een mobiel met een sms met de tekst "Zeg me wie ik moet vermoorden". Als hij de weduwe de mobiel niet herkent, zit Rebus met een raadsel die opgelost moet worden.

ACID
Tijdens opgravingswerkzaamheden wordt er een skelet gevonden. Rebus moet de zaak oplossen, maar hoogleraar Pathologie Sandy Gates komt met de oplossing.

TALKSHOW
Rebus duikt in de wereld van de media als de presentatrice van Lowland Radio, Penny Cook, wordt bedreigd tijdens een live uitzending van haar show.

Twee sterren. Het verhaal en de schrijfstijl trekken mij niet. Rankin weet mij niet te boeien met zijn hoofdpersoon Rebus. Ik voel geen emoties met deze karakter en de verteltrant is voor mij niet aangrijpend genoeg. Het is afstand schrijven. Misschien dat in de toekomst ik op een punt komt dat de schrijfstijl mij wel aantrekt maar deze korte verhalen heeft op mij zo'n negatieve impact dat ik er niet toe kom om de auteur een kans te geven.
---
Over Ian Rankin:
Hij is geboren in 1960 in Kingdom of Fife. In 1982 studeerde hij af aan de universiteit van Edinburgh. In de drie jaar die daarop volgde schreef hij meer verhalen dan dat hij tijd besteedde aan het halen van zijn PhD voor literatuur.
In 1987 kwam het eerste boek uit met Rebus in de hoofdrol. De boeken die uitgebracht zijn zijn bestsellers is diverse landen en vertaalt in 22 talen. De boeken van Rankin hebben verschillende prijzen gewonnen zowel in Europa als in de Verenigde Staten. Waaronder de Dagger Award in 1997 voor Gerechtigheid en de Edgar Allen Poe Award in 2004 voor Lazarus.
Meer weten over Ian Rankin en John Rebus? Kijk dan op
http://www.ianrankin.net/
Ook op Goodreads is Rankin te vinden.
https://www.goodreads.com/author/show/33031.Ian_Rankin
---
Overige boekinformatie:
Uitgeverij: Luitingh - Sijthoff
ISBN: 9059650328
96 pagina's; pocket uitgifte



View all my reviews

Geen opmerkingen: