dinsdag 19 november 2013

Agatha Christie: De geheime tegenstander

De geheime tegenstander by Agatha Christie

Tommy en Tuppence, twee jonge Engelsen, vol idealen, zonder werk en zonder geld, proberen na de WOI het hoofd boven water te houden. Tuppence houdt van avontuur en weet Tommy om te praten een advertentie te plaatsen, waarin zij zich aanbieden als jonge avonturiers, die bereidt zijn alles te doen tegen een vergoeding. Maar voordat ze de advertentie kunnen zetten worden ze aangenomen door de mr. Carter, die opzoek is naar Jane Finn, een Amerikaanse die op onverklaarbare wijze van de aardbodem is verdwenen. Het meisje zou geheime documenten bezitten die van landsbelang zijn.
Tommy en Tuppence doen alles om deze Jane Finn te vinden, maar worden ondertussen tegengewerkt door een geheimzinnige tegenstander, mr. Brown. Deze Brown lijkt hun elke keer weer een stapje voor te zijn. Wie is deze mr. Brown en is Julius wel de neef van Jane uit Amerika? Tommy en Tuppence moeten alle zeilen bijzetten willen ze dit avontuur overleven.

Een ongelooflijk verhaal. Ik ben zelf op het verkeerde been gezet tijdens het lezen van dit boek. Het plot zit dus danig in elkaar dat ik eindelijk dacht de dader te hebben en dan opeens...
Het boek is wel geschreven in de huidige schrijfstijl. Dit maakt het boek toegankelijk. Het originele boek uitgebracht in 1922, zou niet helemaal makkelijk te lezen zijn.
Maar dat maakt het niet minder mooi.
De vier sterren krijgt dit boek omdat ik van elke letter en zin genoten heb. Van elke wending, waar je kan lachen, maar ook met spanning zit te lezen of de hoofdrolspelers wel er goed vanaf komen. Bij elke bladzijde die ik omsloeg was het weer de vraag wat de twee nu weer in waren beland. Christie heeft me weer verstelt doen staan met dit boek.
---
Agatha Christie geboren in 1890 als Agatha Mary Clarissa Miller te Torquay Engeland. Zij is de jongste van drie kinderen. Zij heeft thuis les gekregen van haar ouders. In 1906 vertrekt Agatha naar Parijs om daar zang- en pianoles te krijgen. Maar boeken en schrijven trok haar meer. In 1914 trouwt ze met Kolonel Archibald Christie. In de Eerste Wereldoorlog wordt zij verpleegster. In 1920 komt haar eerste boek uit "The mysterious affair at Styles" met Hercules Poirot in de hoofdrol. Ze heeft goede jaren waarin onder andere haar dochter wordt geboren. Maar in 1926 gaat het mis. Haar moeder overlijdt en haar man vertelt haar dat hij een ander heeft. Christie verdwijnt op onverklaarbare wijze en het land begint te speculeren. De politie vindt haar uiteindelijk, maar ze is niet in staat te vertellen wat er is gebeurt. In de jaren erna probeert Christie erboven op te komen. In 1928 scheidt ze van Archibald en komt in rustiger vaarwater terecht. In 1930 trouwt ze met archeloog Max Mallowan. Ze reist met hem verschillende archeologische plaatsen af en schrijft ondertussen haar verhalen. De herinneringen aan de archeologische reizen brengt zij uit in haar boek "Come, tell me how you live". Naast detectives schreef Christie ook toneelstukken en romantische boeken. Dat laatste schreef ze onder de naam Mary Westmacott. Haar bekendste personages zijn Hercules Poirot en Miss Jane Marple. Meer informatie is te vinden op:
---
Boekinformatie:
©1922 Agatha Christie; The secret adversary