zaterdag 9 november 2013

Guillermo del Toro & Chuck Hogan: De Meester - 3 Eeuwige duisternis

De Meester  / 3 Eeuwige duisternis
De Meester / 3 Eeuwige duisternis by Guillermo del Toro
My rating: 3 of 5 stars

Twee jaar is er voorbij sinds de wereld is overgenomen door de Meester. De wereld draait weer, maar de mensen zijn slaven. Men werkt voor of met de strigoi of zitten in de diverse kampen die zijn opgericht.
Eph, Fet, Nora en Gus zijn een van de weinigen die het tegen de Meester durven op te nemen, maar ze werken ondergronds. Ze worden gezocht en vooral Eph is van groot belang voor de Meester. Maar de groep valt langzaam uiteen. Eph is zichzelf niet meer en gaat vaak terug naar het huis van zijn ex Kelly om in de kamer van Zack te zitten. Daarnaast gebruikt hij verdovende middelen om de pijn van zijn verlies te verzachten. Maar als Eph te laat op een afspraak met Nora komt en Nora hierdoor met haar moeder moet vluchten komt alles in een stroomversnelling. Nora wordt opgepakt en de heren willen elkaar te lijf gaan omdat ze Eph niet meer vertrouwen en denken dat zijn loyaliteit ergens anders ligt. Maar dan is er opeens Quinlan, de Geborene. Hij beschermt en wilt de groep helpen om de meester te vernietigen. Ook al betekend dit zijn eigen dood. Maar het kost moeite om de Meester te vernietigen. Het boek van Setriakan moet worden vertaalt en niemand is hiertoe in staat. De Meester zit hen echter op de hielen, want het belangrijkste voor hem is zijn geboorteplek vinden en deze beschermen, zodat hij voor altijd kan heersen over de aarde. Maar Eph geeft niet op en geeft niet toe en als hij dan wordt aangevallen, krijgt hij een droom. Een droom waarin hij de openbaring krijgt dat Zack terugkomt en de wereld bevrijdt wordt. Het einde is in zicht en Eph weet dat er verandering komt in de donkere tijden van de aarde, maar nu moet hij erachter komen hoe hij het boek kan ontcijferen om dit voor elkaar te krijgen. Maar de Meester geeft zich niet zomaar gewonnen en zet zijn beste en belangrijkste wapen in om alles te voorkomen. Het wapen dat niemand had verwacht, maar dat juist het einde van de strigoiwereld zal bevorderen.

Del Toro en Hogan hebben zich overtroffen wat betreft het boek ten opzichte van deel twee. Maar duidelijk is wel dat deel 1 het spannendst was van de hele trilogie. Dit verhaal is op bepaalde fronten voorspelbaar. Het is logisch dat de Meester mensen gebruikt en de strigoi inzet om de macht te behouden, maar jammer genoeg hebben Del Toro en Hogan geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid verschillende perspectieven te gebruiken dan alleen van de Meester en van de groep: Eph, Fet, Nora en Gus. Natuurlijk draait het verhaal om deze vijf hoofdrolspelers, maar persoonlijk had ik de ervaringen van Zack in de afgelopen jaren ook wel willen lezen. Hij is niet zomaar verandert en ook al zie je dat de invloed van de Meester groot is, Zack heeft zich niet zomaar over gegeven. Het verhaal zelf voelt onaf. Er ontbreekt iets aan het verhaal. De verteltrant heeft wel een geheel van het verhaal gemaakt, maar ik denk echt dat de verschillende perspectieven het verhaal completer hadden gemaakt. Ik mis een deel emoties. Het is echt of we in de wereld van Eph leven, onder de drugs. Het is een gemiste kans...
Ik wil het een 3,5 ster geven, omdat het beter is dan deel 2. Maar het is zeker niet beter dan deel 1. Hier kan je geen halve sterren geven dus daarom 3 sterren voor dit verhaal.
De trilogie bij elkaar krijgt hierdoor maar 3,5 ster.
---
Guillermo del Toro geboren in 1964 in Guadalajara Jalisco te Mexico is een filmregisseur van Fantasy en Horror. Hij wordt ook als Fantasy/Horror auteur beschouwd omdat zijn scripts zo echt zijn.
Hij is opgegroeid met zijn katholieke oma en de interesse in het regisseursvak. Hij leert eerst alles over make-up en heeft tien jaar lang de supervisie hierover bij verschillende Mexicaanse producties. Hij heeft zelfs zijn eigen bedrijf in dit vak Necropia genaamd. Zijn eerste doorbraak als regisseur is met de film Cronos in 1993. Het wordt goed ontvangen en wint verschillende prijzen, waaronder de week criticus prijs in Cannes. Del Toro besluit naar Hollywood te gaan, maar al snel gaat hij terug naar Mexico om de hoge eisen van Hollywood te ontvluchten. In 2002 keert Del Toro naar Hollywood terug en nu met succes. Hellboy en Blade II komen met succes uit zijn studio.
Meer informatie over Guillermo del Toro kunnen jullie vinden op de onderstaande site:

Over Chuck Hogan is weinig bekend. Hij leeft in Boston en is een auteur bekend van verschillende boeken zoals The Killing Moon, Devils in Exile en The Town. Deze laatste werd door Stephen King uitgeroepen tot 1 van de 10 beste uitgebrachte boeken van dat jaar. Samen met Del Toro is hij schrijver van "De Meester"- serie.
De informatie komt van:
---
boekinformatie