Currently reading

Trisha's currently-reading book montage

Getuige
De Grote Zaal
De Verloren Vogel


Trisha's reading »

zondag 24 augustus 2014

Tess Gerritsen: Koud Hart


Koud Hart
Koud Hart by Tess Gerritsen
My rating: 4 of 5 stars

Heden: Julia Hamill doet een afgrijselijke ontdekking in de tuin van haar nieuwe huis in Massachusetts: een begraven schedel - menselijk, vrouwelijk, en volgens het getrainde oog van patholoog-anatoom Maura Isles, met de onmiskenbare sporen van moord.

Boston, 1830: Om zijn studie te betalen is Norris Marshall, een getalenteerde maar straatarme student, op de medische faculteit van de universiteit van Boston toegetreden tot de gelederen van plaatselijke 'opgravers'- lieden die kerkhoven plunderen en de lijken op de zwarte markt verkopen. Maar zelfs deze lugubere praktijk verbleekt bij de schokkende moord op een verpleegster die toegetakeld wordt aangetroffen op het terrein van het universiteitsziekenhuis. Wanneer een prominente arts hetzelfde gruwelijke lot treft, merkt Norris dat de handel in clandestiene kadavers hem tot hoofdverdachte heeft gemaakt. Om zijn onschuld te bewijzen moet Norris de enige getuige opsporen die een glimp van de moordenaar heeft opgevangen: Rose Connolly, een meisje uit de achterbuurten van Boston dat vreest dat zij wel eens het volgende slachtoffer zou kunnen worden.

Norris Marshall wordt meegesleurd in zijn studie en zijn werkzaamheden als opgraver.
Als hij op een gegeven moment geroepen wordt om te helpen in het ziekenhuis, vindt hij onderweg een slachtoffer van een moordenaar. De geruchtenstroom is snel opgang en hij weet dat het zijn ondergang kan betekenen.
Rose Connolly verstopt zich. Zij is op de vlucht. Doordat haar zwager haar ook nog valselijk beschuldigd is de politie om meerdere redenen naar haar opzoek. Bij zich heeft ze haar pas geboren nichtje dat verstoten is door haar vader en waarvan de moeder is gestorven in het kraambed.
In het heden is Julia in strijd met zichzelf en met het verleden van zowel zichzelf als van het huis dat zij heeft gekocht. De broer van de vorige eigenaar heeft namelijk dozen met oude papieren die misschien meer kunnen vertellen over de gevonden schedel.
---
Op dit moment ben ik bezig in dit boek. Ik ben op 4 mei begonnen en wist niet zeker wat ik er van moest verwachten. De verwachtingen van Tess Gerritsen als schrijfster zijn bij mij altijd hoog, omdat zij een van mijn favoriete auteurs is.
Haar verhalen nemen je mee en laten je door haar beschrijvingen van gebeurtenissen voelen wat de hoofdpersoon voelt. Dus wat zijn de verwachtingen hoog.

Tussendoor heb ik het boek opzij moeten leggen omdat ik ook nog huiswerk moet doen. Mijn opleiding vergt soms veel en een boek ernaast is handig om te ontspannen. Het moet alleen geen boek van Gerritsen zijn. Tijdens het tv kijken op 5 mei heb ik tussendoor gelezen.

Nu op 6 mei zit ik al op pagina 202. Het boek blijft spannend en ik heb er moeite mee om het weg te leggen. Zowel op 5 mei als nu zie ik het niet gebeuren dat ik zal veel zal leren. Het boek roept mij en vraagt me mee te gaan naar het verhaal in zowel heden als verleden. Om het einde te ontraffelen.

Het boek is uit. Jammer, want het was uitstekend geschreven.
In het begin dacht ik echt dit boek loopt anders dan ik verwacht en het is geen Tess Gerritsen. Maar naarmate het verhaal volgde, kon ik met moeite het boek wegleggen. Ik kon mezelf niet eens concentreren op mijn leerwerk, omdat ik wilde weten wat er met de hoofdpersonen gebeurde.

Het boek is briljant geschreven. Echt even anders dan we van Gerritsen gewend zijn, maar ook weer niet. De twee lijnen naast elkaar heeft ze heel goed verweven en het is een uitstekend boek. De waardering is daarom ook verdiend.
---
Tess Gerritsen studeerde af aan de Stanford Universiteit en studeerde medicijnen aan de universiteit van Californië. Tijdens haar zwangerschapsverlof begon ze voor het eerst te schrijven.
Haar 1e boek kwam uit in 1987 als een romantische thriller. Er volgenden nog 8 van zulke boeken.
In 1993 schreef ze een script voor een tv-film dat uitgezonden werd door CBS.
In 1996 kwam haar eerste echte medische thriller uit.
haar boeken worden in 40 landen uitgegeven en ze heeft al meer dan 25 miljoen boeken verkocht.
Daarnaast heeft ze verschillende prijzen gewonnen.
Meer informatie over Gerritsen en haar boeken is te vinden op een van de onderstaande sites.
http://www.tessgerritsen.com/
https://www.goodreads.com/author/show...
---
Uitgeverij: The House of Books
ISBN 978.90.443.2223.1
399 pagina’s; paperback

(G2009/15)


View all my reviews

Geen opmerkingen: