Currently reading

Trisha's currently-reading book montage

Getuige
De Grote Zaal
De Verloren Vogel


Trisha's reading »

maandag 27 oktober 2014

Connie Palmen - De erfenis


De erfenis
De erfenis by Connie Palmen
My rating: 4 of 5 stars

“In mijn toespraak op de begrafenis van Lotte Inden vertelde ik wat ze tegen mij zei toen ik voor haar begon te werken. ‘Ik heb niet genoeg tijd om heel fatsoenlijk en beleefd tegen je te zijn,’ had ze gezegd, ‘dus vergeef me bij voorbaat mijn grofheden.’ Wat ze daarna had gezegd verzweeg ik: ‘En als je er niet tegen kunt, dan moet je gaan.’ Even later had een van haar broers mij aangesproken en hij zei dat ze nooit tijd had gehad, dat het enige waarmee ze in haar leven zuinig omsprong de tijd was, dat hij zich haar vanaf zijn jeugd niet anders herinnerde dan zo.” (pg 5)

Het verhaal gaat over Max en Lotte Inden. Lotte is een beroemde auteur die getroffen wordt door een spierziekte. Haar einde is bekend, maar het verloop niet. Lotte neemt daarom voorzorgmaatregelen en neemt Max in dienst om haar met allerlei klussen te helpen. Hij moet alleen wel 24 uur, 7 dagen per week beschikbaar zijn voor haar. Kost en inwoning zijn inbegrepen. Tijdens het verloop van de ziekte over een tijdspan van een aantal jaren zien we in 96 pagina’s hoe het leven van Lotte en Max verloopt en ontwikkelt en hoe het gevecht uiteindelijk wordt gestreden.
De dans die Max en Lotte voeren is apart en mooi uitgevoerd als dansers in een tango. Snel en langzaam tegelijk. Op bepaalde momenten vol passie en andere momenten met geduld en gedempte emoties. Connie Palmen heeft in de weinige pagina’s die haar is toebedeeld een heel mooi verhaal geschreven.

Ik kon het boek niet goed beoordelen nadat ik het had gelezen. Ik gaf het daarom in eerste instantie 3 sterren, maar tijdens dit schrijven ben ik toch voor 4 sterren.
Simpel door het simpele taalgebruik, de duidelijkheid van emoties door het verhaal en de duidelijke hoofdrollen die zijn toebedeeld. Je weet waar het heen gaat, maar niet hoe het verhaal loopt. Genoten met volle teugen. Omdat het boek vooral een levensverhaal vertelt. Je weet dat je bent geboren en je weet je gaat dood, maar wanneer en hoe is altijd maar weer de vraag.

---
Connie Palmen is in 1955 in Sint Odilienberg geboren. In 1986 studeerde ze cum laude af in de Nederlandse Letterkunde en in 1988 studeerde ze aan de Universiteit van Amsterdam af in filosofie.
In 1991 kwam haar eerste boek uit dat in het eerste jaar al een groot succes werd. Het boek werd vertaald in 24 landen en won diverse prijzen.
Daarna schreef ze verschillende boeken en won verschillende prijzen.
Ze was partner van Ischa Meijer en Hans van Mierlo. Over beiden schreef ze een boek na hun overlijden.
Meer informatie kan je vinden op:
http://www.conniepalmen.nl/

---
Boekinformatie:
©1999 Connie Palmen
Uitgeverij Prometheus voor de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) ter gelegenheid van de boekenweek 1999

Omslagontwerp en typografie: Marten Jongema

ISBN: 90.74336.46.9
95 pagina’s;

[G2014/41]


View all my reviews

Geen opmerkingen: