Currently reading

Trisha's currently-reading book montage

Getuige
De Grote Zaal
De Verloren Vogel


Trisha's reading »

zondag 22 februari 2015

Tais Teng: Duizend eilanden ver

4 van 5 sterren

- “Woont hier misschien een zekere Stella?” Neil verstijft als hij de naam van zijn moeder hoort. “Nee, sorry,' liegt hij, `niemand hier die zo heet.”-

Neil en Dagmar zijn de kinderen van Stella en Richard. Stella komt uit een heel ver land en praat niet altijd even Nederlands al weet je altijd wat ze bedoelt. Stella vertelt altijd sprookjes. In gedachte verzonken kan zij ontzettend goed origami vouwen. Neil en Dagmar luisteren en bewonderen haar. Maar Stella draagt een groot geheim mee en is altijd op haar hoede. Ze is namelijk op de vlucht. Al jaren probeert ze haar familie op een dwaalspoor te brengen, want zij wil niet de toekomst hebben die haar familie voor ogen hebben voor haar.
Maar dan wordt Stella belaagd en verdwijnt ze.  Richard haar man kent haar niet meer. Neil en Dagmar willen Stella helpen. Met de hulp van hun oom Gisbrandt, gaan ze achter Stella en haar ontvoerders aan en hopen ze de weg te vinden die leidt naar een oplossing.

De vier sterren is in mijn ogen echt verdiend. Tais Teng heeft een boek geschreven dat mooi en simpel is. Het boek is een jeugdboek voor 9 tot 15 jaar. Maar ik heb genoten. Een verhaal dat me vast heeft gehouden, maar niet heeft bekneld, maar me bond zodat ik het uit wilde hebben. Ik heb het boek gelezen via de vakantiebieb.nl. En ik had een maand de tijd om het boek te lezen. Naast de andere boeken die ik deze maand heb gelezen.
De schrijfstijl en taal zijn heerlijk om te lezen. Misschien omdat het een jeugdboek betreft, de simpelheid en het gemak waarin het leest. Duidelijk, recht toe, recht aan en vooral gewoon. Geen moeilijkheden zoals vreemde woorden of rare zinnen. Nee, gewoon heel simpel en wat Neil dacht kon zo uit de gedachten van jezelf zijn toen je kind was.
De omgeving is niet verzonnen. Het is Nederland en het is... Ja oud Nederland?  In ieder geval  is het verwant. Voor mij voelde de omgeving vertrouwd. Niet ver en onbegrijpelijk, maar gewoon simpel en Hollands.
De tijd is mooi gecombineerd. Je hebt niet het gevoel dat de tijd vliegt in het boek. Tijdens de reis slapen Dagmar en Neil en gaan er dagen voorbij, maar het tijdsbestek is in mijn ogen ongeveer een week, hooguit twee. Maar de tijd gaat snel in het boek.

Ik heb overigens veel over deze auteur gehoord en heb hem wel eens gezien op Elf Fantasy Fair in Haarzuilens, maar had nooit iets van hem gelezen. Ik moet zeggen dat dit boek me heeft aangetrokken naar om meer te lezen van Tais Teng. 
---
De auteur Tais Teng is eigenlijk Thijs van Ebbenhorst Tengbergen, een Nederlandse auteur. Geboren in 1952. Hij heeft een biologie en decorschilder opleiding gedaan en vele cursussen daarna. Maar Teng is vooral schrijver, beeldhouwer en illustrator van beroep. Hij schrijft voor alle leeftijden en de genres Fantasie en Science Fiction. Zijn werktijden zijn vooral wanneer hij wil schrijven, want schrijven kan je niet dwingen. Zijn record is om een volledig boek in 3 dagen te schrijven.
Voor meer informatie verwijs ik jullie naar zijn eigen website.

---
Boekinformatie
Duizend eilanden ver
Uitgeverij: de Fontein
ISBN: 902611933x

Gelezen via de Vakantiebieb app.

(G2013/35)

Geen opmerkingen: